Andreas Gursky

Andreas Gursky (1955, Leipzig, DE) groeit op in Düsseldorf. Zijn vader heeft daar een commerciële fotostudio.
Gursky studeert fotografie aan de Kunstacademie van Düsseldorf waar hij in de jaren ’80 les krijgt van Bernd en Hilla Becher. Zij zijn bekend van hun typologische fotoseries van industrieel erfgoed, dat ze met een technische camera afstandelijk en zakelijk vastleggen. Hun formele, conceptuele benadering heeft grote invloed op Gursky en zijn klasgenoten, die later bekend worden als de Düsseldorfer Schule.
Mede dankzij hen krijgt fotografie steeds meer aanzien als autonome beeldende kunstvorm.

Gursky maakt foto’s van enorme formaten, waarbij de kijker wordt ondergedompeld in de hedendaagse wereld van werk, kapitaal, globalisering en (massa)consumptie. Hij richt zijn lens op de menselijke soort in zijn omgeving. Gursky is niet geïnteresseerd in het individu maar vooral in de structuren die de mens voortbrengt: waar we wonen, werken, consumeren en hoe we ons bewegen in en verhouden tot de ruimte om ons heen.

“Werkelijkheid kan slechts worden uitgebeeld door haar te construeren. Ik streef een verdichting van de werkelijkheid na.”

Kunstwerken in de collectie

Hongkong - Shanghai Bank (1994, detail)