Beat Streuli
Beat Streuli (1957, Altdorf, CH) studeerde in Bazel, Zürich en Berlijn. Na een periode van zwart-wit straatbeelden, ging hij begin jaren negentig in New York in kleur en met grote formaten werken.
Naarmate hij meer in landen buiten Europa en de V.S. ging reizen en ook oog kreeg voor migratie en migranten, klinkt in zijn latere werk soms iets van de maatschappelijke omstandigheden in een stad door. Bijvoorbeeld in een fotoserie over de multiculturele wijk Molenbeek in Brussel, waar hij zelf geruime tijd woonde.
Streuli fotografeert met een telelens; de passanten in zijn werk zijn zich meestal niet van de camera bewust. Hij licht individuen uit de dynamisch bewegende stedelijke massa. Die dynamiek en de registrerende stijl doen denken aan reclamefotografie.
Hij fotografeert in steden over de hele wereld. Hij legt fragmenten van het dagelijks leven vast; gebouwen, straatbordjes, de mensen die voorbij lopen.
“Elke dag zie je miljoenen variaties op het leven voorbijkomen. Die enorme hoeveelheid heeft mij altijd verbijsterd. Uit nieuwsgierigheid naar de mens en het leven probeer ik iets van die miljoenen verschillende versies van de werkelijkheid te vangen.”
De foto’s van Streuli geven geen overzicht. Er is altijd slechts een deel van een groter geheel zichtbaar en ook zijn protagonisten zijn nooit volledig in beeld. Door in elke stad op dezelfde manier te fotograferen, zie je hoe de stedeling overal ter wereld hetzelfde is en toch zeer verschillend. Van Tokyo tot Kaapstad.
Zo is op een van de werken uit de collectie, gemaakt in de populaire winkel- en uitgaanswijk Shibuya in Tokyo, is een vrouw te zien, door Streuli met zijn camera geïsoleerd uit de massa.